söndag 1 maj 2011

Nakhon Sawan igen

Fem dagar i på konferens i Bangkok är över. Det var dagar fyllda av Bibelläsning, teologisk reflektion och strategi för evangelisation, allt under ett gemensamt ämne: församlingsplantering. Det var länge sedan jag fick så mycket undervisning om församlingsplantering. Inte sedan jag gick Bibelskola på TMU:s Bibelskola Livskraft på 90-talet har jag fått så mycket om detta. Men jag gillar OMF:s tydliga vision: att utbreda Guds rike genom att plantera nya församlingar.


Naturligtvis gör denna korvstoppning att man blir trött efter några dagar men det var roligt att få vara med. Jag fick veta att den protestantiska kristna församlingen det senaste växer med ca 4% per år i Thailand. Det kan låta mycket och i förhållande till sin nuvarande storlek är det en välkommen stegring men än så länge utgör de kristna bara ca 0,5 - 0,6 % av Thailands totala befolkning. Det är ju inte så mycket.


Jag fick träffa en del av missionärerna här och någon hade jag träffat tidigare så här fanns vänner sedan förut. Jag var farscinerad av att flera varit här under många år (en dam som levt här 35 år), lärt sig thailändska riktigt bra och visste så mycket om kulturen som de gjorde.


Fredag kväll var jag tillbaka och kunde ta det lugnt samtidigt som "hålligånget" med barnen började igen.


Nu börjar en ny vecka och det är dags att börja planera ny undervisning för fredagsgruppen igen. Jag har insett att det inte är så många fredagar kvar, 3 st. Vi passerade en-månadersstrecket förra söndagen innan vi åker tillbaka till Sverige. Nu är det bara drygt 3 veckor kvar. Men än är vi inte hemma än och än kan man göra mer.


Eftersom jag inte hade någon bild förra veckan så får ni här se en från förra söndagen när jag predikade i Nakhon Sawan-kyrkan.


Ha en skön vecka.


Mvh Daniel med familj


Daniel predikar om blodsförbundet på påskdagen den 24 april, tolkad av Will Sriyootagraj till höger. Foto: Nana Qinyanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar