lördag 21 maj 2011

Bra - in i det sista

Jag skrev i början av vår tid här i Thailand att jag skulle försöka få till någon form av artikel om Thailands kristna historia. Det har inte visat sig så enkelt. Och mycket annat har kommit emellan. Men nu så här absolut inpå slutet skall jag försöka mig på en mycket liten text om missionen under Thailands historia. Jag har inte haft särskilt mycket litteratur att tillgå. Men organisationen OMF (Overseas Missiononary Fellowship) som jag har skrivit om tidigare skriver lite om historien i Thailand på sin hemsida.



De första missionärerna kom till Thailand 1828. Det var dock inga långtidsmissionärer som grundade något bestående. Tolv år senare; 1840 fanns ett starkare understött missionsarbete. Det skulle ta dem 19 år att få se frukt av sitt arbete i fom av dop. Thailands tidiga missionshistoria kantas av svårigheter. Det var inte lätt att se thailändare omvända sig. Förföljelse, både offentligt och individuellt och ett stort omlopp av missionärer gjorde att kyrkan växte mycket sakta om än alls. Norra Thailand var faktiskt den del där evangeliet fick starkast fotfäste i början.

En anledning till den tröga starten kunde också vara att väldigt mycket mission riktades till kineser (det bor många kineser i Thailand, nu ca 10% av befolkningen) och därför blev också många kineser frälsta - men inte thailändare. 1852 startades den första kristna skolan. När man verkligen började nå thailändarna på deras eget språk och deras kultur började frukt komma. En missionär som kom att betyda en del var en man vid vid namn McGilvary som såg thailändare komma till tro mot slutet av 1800-talet.



Idag är atmosfären en annan och efter mer än 180 år så är det betydligt öppnare att predika evangeliet. Dock skall det tilläggas att tillväxten i landet är sparsam men dock en tillväxt. Antalet kristna ligger på runt 0,5 - 06 % och man har räknat på att det sker ungefär en ökning av 4 % per år.



Nakhon Sawan Church som vi går till firar 40 år i år och de säger att de var den första församlingen i staden. Det säger ju något om den färska missionshistorien i Thailand.



Källa: http://www.omf.org/ samt spridd undervisning från omfkonferens.



Denna sista hela vecka i Thailand har varit förhållandevis lugn. Men i fredags den 20 maj hade vi ett sista (för oss) möte i vårt hem. Och döm om vår förvåning när det kom flera stycken. Här hade de engagerat sig för att sluta upp kring oss så här sista gången. Hela 12 stycken, plus ett par stycken som inte tror vad jag vet. Det kändes riktigt lyckat. Jag höll en avslutande appell/undervisning som jag skrev ner för några veckor sedan med spridda tankar utifrån Apg 20:17 - 35 där Paulus har ett avskedstal till församlingsledarna i Efesos. Jag sammanfattade vårt arbete under denna tid och skickade också med dem uppmuntran och vägledning inför framtiden. De tog emot det med tacksamhet, det märktes, speciellt hos somliga.



Idag, söndag den 22 maj tog vi också avsked av församlingen genom ett kort vittnesbörd på

Gudstjänsten. Det märks att det finns ett hjärta oss emellan och vi vill verkligen komma tillbaka och det känns som en öppen hand från dem.

Dagen var inte slut efter det. Det skulle komma att hända mer. Vi blev hembjudna till en av församlingsledarna och hans fru. Han var dagens förkunnare och han hade naturligtvis förkunnat om Jesu återkomst, med tanke på dagens datum - 22 maj, dagen efter ett visst omdiskuterat datum. Just det; jag skall kommentera lite om det igen.



Jag skrev ju på den här bloggen den 17 januari om en man som jag mött som påstod att uppryckandet skulle ske igår. Ja, jo jag har sett att det har uppmärksammats en del i svensk media men för ett par veckor sedan verkade det inte som att någon visste något. Jag har inte råstuderat detta fenomen här men vår vän församlingsledaren som vi var hembjudna till sa att det var bara en som drev detta här i Nakhon Sawan - han, den mannen. Han hade inte lyckats övertyga någon mer. Det var ju tur. Det skall ha varit något team från USA här men tydligen bara på ett kort besök och vår vän visste inte när. Så tydligen har ändå inte läran fått så stort genomslag här i Nakhon Sawan i alla fall som vi var rädda för. Att denne man, som tillhört församlingen och varit en av dess förkunnare, lyckats göra en hel församling upprörd och kanske till en viss del förvirrad är helt klart (mest upprörd).



Våra vänner hämtade oss för att vi skulle åka med dem hem och de skulle "bara göra ett ärende först". Det visade sig att det inte var vilket ärende som helst. Vi åkte till en bakgata där det stod en bil (se nedan) som tillhörde just mannen som spridit läran. Hans egen fru hade bett dem åka dit och ta ner "reklamen" som stod där. Det var en text med just om domedagen den 21 maj. Åh vilken njutning det var att få riva ner detta!



För att runda av det hela lite så har jag själv ingen kontakt med mannen. Vad jag förstod så hade han slutat jobba (lite osäker uppgift) för att jobba med detta och nu bodde han i Bangkok. Hans fru trodde inte heller på detta budskap så henne har vi sett i församlingen under våren. Våra vänner här sa att de önskade att han skulle omvända sig och komma tillbaka till församlingen.



Det skulle jag också önska, ärligt. Hoppas bara han kommer till den punkten. Man måste också komma ihåg att det mest kontroversiella och allvarliga i den här läran från USA är att församlingens tid är ute och Satan verkar, på uppdrag av Gud i församlingen. Det har skrivits om "sant troende" (dvs de som kan läsa Bibelns bakomliggande text om domedagen, uppryckandet och när detta skall ske) osv. En exklusivitet som kan vara svår att erkänna om man nu ser att läran är fel. Men där är också viktigt att vi andra förlåter och har öppna händer för dem som sant omvänder sig och ber om förlåtelse. Det som är väldigt intressant och roligt är att denne man ringde till vår vän som är församlingsledare, vet inte när, om det var i natt eller under dagen och erkände att han haft fel och bad om förlåtelse för den skada han kan ha orsakat i församlingen.

Min bön och förhoppning är att församlingen och speciellt församlingsledningen skall hantera detta, ifall ett återvändande blir aktuellt, på ett kärleksfullt och sunt sätt.



Slutligen för att återgå till dagens predikan, som naturligvis var en motpredikan mot nämnda villolära så höll vår vän upp en broshyr han fått; att Jesus skall komma tillbaka 2022! Jag säger då det; knappt har något slutat förrän nästa tar vid. Men det är väl sådana här saker vi ständigt har att kämpa med.



Det blev ett långt inlägg det här. Men så är detta det näst sista jag skriver också. Jag har förstått att det är fler som läser denna blogg än vad jag anat eller spekulerat i. Det är klart att bloggen är en sorts envägskommunikation; rapport från Thailand. Samtidigt skulle det vara skönt om det inte bara var så. Ibland vet man inte om man skriver till en "publik", alltså till någon eller några, eller om man bara skriver för en vägg. Det finns inget tvång att kommentera, absolut inte men tänk dig att du talar med någon och personen inte säger ett dugg. Är han/hon för dig eller emot dig?

Det vore kul att få någon feedback, bara ett "hallå" eller "kul att läsa från dig". Kan vara jättekort eller längre, och inte bara från "Anonym" utan med namn. Till och med kritik är okej, bara det framförs sakligt och med respekt. Så jag bara undrar: "hallå? finns det någon därute i cyberrymden?"



Ha en skön vecka nu. Kommer snart och känner på den svenska värmen. Sista inlägget kommer i nästa vecka. Mvh Holmgrens





Fredagsmöte (Foto: Yupin Holmgren)







Foto: Yupin Holmgren
Bilen med plakaten och dekalerna. Våra vänner är här i full färd med att dra bort en dekal.

Även på engelska fanns budskapet på.

3 kommentarer:

  1. Hej Daniel!

    Jag har varit lite dålig på att kommentera din blogg och jag förstår verkligen att man vill ha respons på det man skriver. Sådan är jag också. Jag har inte följt varje inlägg men jag har tittat in då och då och det har varit roligt att läsa om er. Hoppas att ni får trevliga sista dagar innan hemresan! Vi hörs!
    Mvh Jonas

    SvaraRadera
  2. Fredrik Lagerström22 maj 2011 kl. 13:28

    Hej på dig/er!
    Jag har försökt följa det du skrivit och det har varit både roligt och intressant att följa det arbete ni står i. Bra att få lite uppföljning ang budskapet om 21 maj och mannen i fråga. Verkar ju som om församlingen har hanerat det bra och gjort vad man har kunnat. Hoppas att mannen i fråga hittar tillbaka till en sund tro på Kristus.

    Välkomna hem till Sverige snart igen.
    Vi hörs snart!
    /Fredrik

    SvaraRadera
  3. Hej Daniel!
    Hälsa alla våra nya vänner i Nakhon från oss! Ska bli kul att ses snart!
    // Jakob Olofsson

    SvaraRadera