måndag 14 mars 2011

Arbetet utvidgar sig.

Det sprider sig; ryktet om att jag undervisar och gärna delar ordet, samtidigt som behovet av det också visar sig tydligare. I måndags blev jag tillfrågad om jag ville undervisa samma kväll i den cellgrupp som jag och Emil besökte för ett par veckor sedan. Jag skrev om det i bloggen. Sagt och gjort; snabba förberedelser. Nu hade jag undervisning färdig, ligger några veckor före i förberedelse. Jag tog fortsättningen av undervisningen om Israel som jag skulle ha tagit i fredagsgruppen den där lördagen som inte blev pga. skyfallet.

Vi åkte dit. Varmt som vanligt. Spelar ingen roll om det är dag som natt, varmt och fuktigt. Men vi hade en trevlig måltid med varandra ute och gick sedan in i huset och upp på andra våningen där vi satt i en ring och sjöng och sedan delade jag ordet och Emil tolkade.
På fredagen var det dags för samling igen. Samma dag fick jag veta att det skulle komma sex personer till. Det var gruppen som vi var hos på måndagen som kom för att vara med och stötta upp samt några till. Detta var något som hade diskuterats på måndagen hur grupperna skulle kunna stötta varandra mer. Tre grupper var representerade då, måndag, tisdag och våran på fredagar.
Vi blev 10 vuxna på fredagen. Jag fortsatte undervisningen om den helige Ande och talade om Andligt liv. Jag tog upp om de andliga gåvorna och att Gud kan använda oss för alla Hans gåvor men sedan har vi olika förutsättningar utifrån hur Han använder oss. Vi blir använda olika. Jag tog upp exempel på människor som fungerade i olika gåvor. Slutligen tog jag upp gåvan i att tala i tungor och vad det är och hur det fungerar.
Det är lustigt att sitta där och undervisa en sådan kväll. Det var länge sedan man upplevde detta. Gruppen har nästan tömts på människor en gång för att nu fyllas upp igen. Hurra! Prisat vare Herrens namn!

Samling med måndagsgruppen den 7 mars
Samling på fredagkvällen den 11 mars

2 kommentarer:

  1. Fredrik Lagerström19 mars 2011 kl. 11:28

    Uppmuntrande att läsa om hur arbetet växer. Så härligt att se hur Gud kan vända det negativa (som när gruppen tömdes) till något positivt. Är alla som kommer redan troende eller är det även andra "sökare"? Hur upplever du att de tar emot din undervisning? Praktiserar ni gåvorna i gruppen också? Lite Thailändskt tungotal hade ju inte varit fel :) (men Gud tycks ju gilla när vi gör oss beroende av varandra).

    Hoppas att ni har det gott för övrigt. Här börjar faktiskt våren komma så smått. Vi har haft flera härliga dagar den senaste veckan (även om det kom lite snö igår). Jag hoppas att vi kan uppdatera våran blogg snart, men det är någon bugg som strular. Det kan ha något med våra ä och ö i adressfältet att göra. Jobbar på det i alla fall... Vi hörs!

    Guds välsignelse!

    SvaraRadera
  2. Tack for halsningen. Det ar an a lange treoende om ar md pa samlingarna. Men det skulle vara valdigt kul om det kom nagaon eller nagra icketreonde nagon gang, som skulle vara genuint intreserade av att fa lara sig vad kristen tro ar. ja, det tar sig lite olika vandningar helt klart. Det ar nya utmaningar med en storre grupp. ha det bra nu. Vi har haft lite semester pa Khao Lak. Fint vader men det regnar en hel del faktiskt. Ha det gott!

    SvaraRadera