måndag 17 januari 2011

När kommer Jesus?

Efter att vi haft en bra helg med god atmosfär på fredagsträffen med cellgruppen och dessutom en skön Gudstjänst på söndagen började veckan lugnt. Såg fram emot en ny vecka med nya utmaningar, speciellt inför fredagens möte. Veckorna börjar bli innehållsrika, det vill jag ändå medge. I tisdags den 11 januari frågade en av Karins mostrar, som är med i församlingen och i våran fredagsgrupp om jag ville följa med hennes man när han åkte till en av församlingens cellgrupper samma kväll. Vår vän och pastor Phi schit, skule också vara med. Jag tackade ja. Det skulle bli kul tänkte jag.

Cellgruppsmötet på kvällen var hos ett relativt ungt gift par med barn. Mannen kunde lite engelska så det gick att göra sig förstådd. Kvällen kändes fri och det var välsignat. Efter en stund kom det ett annat par i församlingen och hälsade på. De skulle visst låna en sak. De satte sig ner och var med. Mannen som var i 50-60-årsåldern satt bredvid mig och vi talades vid. Han hade bott i Amerika och kunde väldigt bra engelska. Han var väldigt trevlig och öppenhjärtlig men så säger han efter en stund: "Domedagen kommer den 21 maj i år". Han tog fram ett traktat som han tydligen har gjort själv med thailändsk text och en kalender som inte visade längre än till 20 maj nu 2011. "Nu vet vi, sa han, att uppryckandet kommer att ske den 21 maj detta år. Det har uppenbarats" (ej ordagrant återgivet naturligtvis). Vi talades vid en stund och jag sa att jag skall kolla upp det och att jag är kritisk till naturen. Det var okej tyckte han.

På hans traktat fanns två hemsidor angivna. Jag gick in på dem och kollade. Det var amerikanska sajter (så klart). En viss Harold Camping på radiostationen Family Radio, från Californien lär tydligen ut att:

"Vi kan veta exakta dagen och timmen när uppryckandet skall ske. Bibeln garanterar det!"

Utifrån Bibeln så menar Camping att vi kan se exakt när det kommer att ske. Han utgår från 2 Pet 3:8 som talar om att för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag" I detta menar han att en dag med Herren är som tusen år och tvärtom.

När alltså Noa får Guds tilltal att han har sju dagar på sig (1 Mos 7:4) innan floden kommer så betyder det att här finns en parallell: Noa hade 7 dagar på sig att förbereda sig och varna andra innan domedagen, floden kom. På samma sätt kommer det att gå 7 000 år innan domedagen kommer igen genom eld som 2 Pet 3 talar om (den slutgiltiga.)
För att förstå detta ännu mer deklarerar Camping att det går att räkna ut att floden kom år 4 990 f Kr. Om man alltså räknar ut 4 990 +2011 -1 så får man fram 7 000. 4 990 år fram till år 0. Men år 0 existerar ju inte som ett helt år. Alltså drar man ifrån 1 år. Lägger man sedan till de antal som gått sedan dess; 2011 så blir det 7 000 år. 2011 blir året där Guds dom drar fram. Otroligt nog, menar Camping, så är 17 dagen i andra månaden enligt den bibliska kalendern, den dagen som det står att floden kom i 1 Mos 7:10-11 just den 21 maj.

Detta är inget konstigt, menar Camping. Noa fick veta exakt. Jonah fick budskapet att om inte Nineve omvände sig så skulle staden läggas i aska om exakt 40 dagar, likaså Lot fick veta exakt när Sodom och Gomorra skulle förstöras. Varför skulle inte vi som lever nu också kunna få en exakt uppenbarelse om vilken dag det blir?

Nineve omvände sig vilket gjorde att Gud aldrig infriade planen. Visst kan Gud ändra sig men tyvärr, enligt Camping, så kommer detta inte att ske denna gång. Bara 200 miljoner beräknas ryckas upp den 21 maj, ca 3 % av dagens befolkning.

Verkar det konstigt? Camping fortsätter sitt resonemang i sin skrift: "Another infallible Proof" att Jesus dog och uppstod år 33. När han gjorde och bröt syndens makt så bands Satan för 1 000 år enligt Upp 20. Genom otaliga räkneexempel och matteuppställningar med plus hit och minus dit och siffertolkning från Bibeln så skriver han att 1 955 år motsvarar Satans 1 000 år i fångenskap. 1 955 år från år 33 är 1988. Då släpptes Satan lös och det som man kallar församlingens tidsålder tog slut och vi gick in i vedermödan. Kyrkan och församlingarna har idag ingen som helst funktion längre, enligt Camping. Satan regerar i kyrkorna och Gud bringar förstörelse och nederlag i kyrkorna för att just förbereda dem och övriga världen på att domens dag (judgment day) är på väg. Men, det finns en räddande skara, som ingen kan förstöra (bilden av de 153 fiskarna i Joh 21) och de skall följa med i uppryckandet den 21 maj 2011.

Mot slutet av artikeln skriver Camping att domedagen börjar den 21 maj, samma dag som de troende rycks upp. Enligt websidan wecanknow.com som är länkad med bla Family radio så kommer slutdomen den 21 oktober 2011. Man måste hålla sig vaken. De som sover, är de troende som menar att man inte kan veta exakt när Herrens dag kommer utan menar att det är "som en tjuv om natten". Det går inte längre att bli frälst i dagens kyrkor menas det på dessa webbsidor.

Camping skriver naturligtvis att räddning finns hos Herren och att man kan ta sin tillflykt till honom undan domedagen.

Som jag förstod det så har församlingen som vi är med i helt tagit avstånd från Campings lära och mannen som jag träffade får inte undervisa där längre.

Vad tror ni kära läsare? Själv är jag väldigt kritisk till denna lära, sågar den ganska rejält. Naturligtvis kan man ju vända på det; man borde hoppas att han har rätt. Tänk om slutet verkligen är nära? Tänk att vi kan få slippa eländet här på jorden. En viktig aspekt är hur vi reagerar. Reagerar vi för att vi tycker det är fel eller för att vi inte har vår fulla tillit till Herren? Sedan är det klart att i ärlighetens namn så går det inte att undgå, tycker jag, ett mått av skrämselpropaganda i det. Och för en som vet hur tex filmer som "Som en tjuv om natten" har använts så är det inte konstigt att man först drar öronen åt sig rent spontant.

Låt oss säga OM uppryckandet sker den 21 maj så följer jag ju hellre med upp än stannar kvar. Nu är jag dock tveksam även om vi låter påståendet stå öppet. Dessutom tycker jag Campings resonemang innehåller många felaktigheter tex som att påstå att bara för att man inte kan veta exakt dag och timnme så sover man. För mig är Jesu andra tillkommelse högst aktuell och jag längtar efter den dagen. Jag tror att vi kan veta på ett ungefär, men vakenhet handlar först och främst om att vara förberedd, inte veta exakt tid. Hans resonemang om församlingarnas "ur-funktionstillstånd" håller jag definitivt inte med om. Det finns kyrkor och församlingar som jag tror är döda men att ta alla församlingar och församlingsbegreppet som fenomen över en kam menar jag strider oerhört starkt emot Bibeln.

Men finns det andra sätt att se på det? Kan jag få några kommentarer?

Källa:




Mvh Daniel


Ariel omgiven av två sysslingar

5 kommentarer:

  1. Fredrik Lagerström21 januari 2011 kl. 05:52

    Vad ska man säga? Den här typen av bibelläsning/tolkning gör mig så matt... Jag tycker nog att det värsta med dessa spekulationer ang Jesu återkomst är att de verkar få oss att tappa fokus. Istället för att leva ett liv i tillbedjan och följa Jesus uppmaning att göra lärjungar så tycks det mesta handla om att varna för den kommande domen. Att vara förbered för den yttersta domen tror inte jag handlar om att veta exakt när den kommer. Snarare handlar det om vilket liv vi har levt (t ex Matt 25:31-46). Den som älskar Gud och sina medmänniskor är väl förberedd för Jesu återkomst!

    Det är klart att jag också väntar och längtar efter Jesu återkomst, inte minst med tanke på lidandet och ondskan i världen. Och vi behöver definitivt påminna varandra om att vår tid på jorden är begränsad, att Bibeln säger till oss att investera i evigheten (samla skatter i himlen). Avslutningen i Uppenbarelseboken (22:20-21) är en tröst och uppmuntran att hålla ut i tro när livet är tufft: "Han som betygar detta säger: 'ja, jag kommer snart.' Amen, kom, Herre Jesus! Herren Jesu nåd vare med alla."

    Ps. Kan du inte planera för att bjuda in mannen på lite fika den 22/5, innan ni åker tilbaka till Sverige? ;)

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer med Fredrik. Man blir bara trött! Hur kan dessa människor, som anser sig stå nära Gud, komma så fel? Hur många gånger har inte detta hänt i historien, d.v.s. att folk "vetat" när återkomsten är? Och alla har ju haft riktigt fel. Lär man sig inget av sin historia? Rent bibliskt så kommer vi ju dessutom inte att veta. I Matt 24:36 står det ju "Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern." Utöver detta så är ju det rena sakfel i beräkningen. Är jag inte felunderrättad är det t.ex. bevisat att Jesu födelse är felberäknad och faktiskt inte hände precis år 0.

    Det känns inte som att det finns så mycket mer att diskutera här. Jag antar att "alla" är överens om att detta bara är rent nonsens.

    Jag håller dock med Fredrik (men jag är fullt allvarlig, vilket jag inte vet om Fredrik är med tanke på smileyn) Det vore otroligt intressant om du tog ett snack med denna man någon gång efter den 21:a och gärna redovisa hans svar här (eller annan lämplig plats). Jag skulle bra gärna vilja veta vad han har att säga då.

    SvaraRadera
  3. Fredrik Lagerström22 januari 2011 kl. 02:36

    Ett litet förtydligande: Jag menar allvar med att bjuda in mannen den 22/5. Inser att det ser förvirrande ut med en smiley efteråt. Jag tyckte nog bara att tanken på inbjudan: "välkommen hem till mig på fika dagen efter domedagen" hade något komiskt över sig...

    Åter till allvaret: Jag tror att det är viktigt att falska profeter ställs till svars för sina felaktiga förutsägelser. Ibland kommer en del personer/rörelser undan utan att alls behöva ta ansvar för de människor som de har vilselett. En uppföljning efter 21/5 skulle verkligen vara intressant.

    SvaraRadera
  4. Jomenvisst håller jag med er och det är mycket sanna saker ni skriver. Det mest intressanta som jag blev uppmärksammad på (minns inte om det var genom en bok eller annat) för en tid sedan är när man läser Johannes Uppenbarelse. Det står i inledningen att boken är "Jesu Kristi uppenbarelse, som Gud gav honom för att visa sina tjänare vad som snart måste ske" (1:1)Vid det här laget har Jesus lämnat sina lärjungar och gått tillbaka till Fadern. Fadern, Gud upenbarar alltså visionen och uppenbarelsen om tidens slut till sin son som sedan ger den vidare genom en ängel till Johannes. I den här versen är det alltså inget som visar att Jesus ens vid det här läget känner till stunden och timmen förrän Fadern uppenbarat det för honom. Går vi längre fram så ser vi Jesu särställning som lammet och "som är värdig att öppna bokrullen" (5:1-5)Värdigheten tycks ligga i förmånen att få uppenbara Guds vision om framtiden. Hur påverkar detta vår syn på Jesus i härlighetsstadiet som Han befinner sig nu i? Han kanske inte vet stunden och timmen själv än? Nu kanske någon invänder med att om nu Jesus, lammet, öppnade bokrullen för Johannes så där, låt oss anta ca år 90 -95 så borde Han veta det nu vid det här laget. Det vet vi inte, men en sak verkar framkomma här i Uppenbarelseboken tycker jag även om det bara är en tes: Han tycks inte per automatik veta "allt" bara för att Han gick tillbaka till Fadern. Om det alltså inte är superklart att Han vet utifrån Uppenbarelseboken, hur i allsin dar tror vi att vi ens skall kunna komma i närheten av att veta ens rätt dag eller vecka eller rent av månad?

    Eran allvarliga uppmaning att ta kontakt med mannen den 22 maj tar jag till mig. Vet inte om jag har mod att göra det, inte för att jag är rädd men för att jag inte känner honom. Men träffar jag honom så vill jag tala med honom. Visst har han ett ansvar men inte lika mycket som denne Harold Camping vilken är mer ansvarig. Han borde i så fall stå till svars. Eftersom jag har insett att hans lära inte har nått så långt som jag fruktade (vid en genomgång av tex Dagen och Världens idags hemsida). Jag har även sökt på Google och hittat i princip inget nästan som berör detta på svenska så har jag förstått att igentligen inte någon har hört om detta i Sverige och kanske inte i Europa heller. Att det kanske inte har nått så långt utanför Amerikas gränser mer att bara sippra ut litegrann kanske är ett straff i sig själv.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig, Fredrik, om att konceptet är komiskt: "Kom på fika dagen efter domedagen". Frågan är hur övertygad i sin åsikt han är vid en sådan inbjudan? Kommer han tacka ja, eller säga att han har andra planer, nämligen himmelsfärden? ;)

    Jag vill även förtydliga för dig, Daniel, att det handlar inte om en "allvarlig uppmaning" från min sida. Mer en "allvarlig uppmuntran". Jag håller med Fredrik om att sådana här människor egentligen borde ställas till svars inför varje person som de propagerat för, där du är en av dem. Men jag kan samtidigt förstå om det känns konstigt om du inte känner honom. Hoppas ändå att du känner att du vågar. Jag är själv sugen på att ta kontakt med förespråkarna för detta och säga hur fel de har, och låta dem argumentera lite för att sedan höra av sig igen den 22 maj. Risken är dock, när korrespondansen sker via mail, att de helt enkelt inte svarar på mail efter den 21:a, och det kommer att göra mig ännu mer frustrerad när de inte kan stå för sin villolära. Men skulle jag träffa någon i verkliga livet (vilket känns rätt osannolikt) så tror och hoppas jag att jag tar mod till mig och tar kontakt i slutet av maj.
    Sköt om er!

    SvaraRadera