måndag 10 januari 2011

Lite om att bo i Thailand

För en vecka sedan passerade vi en-månaders-strecket. Lite drygt en sjättedel har gått, redan. Lite insikt om landet får man och vissa funderingar. Jag har den ambitionen att försöka någorlunda komma på thailändarnas vis. Att jag är västerlänning kan jag aldrig dölja från mitt utseende. Inte ens Karin kan det som är 50% thailändare. Men man kan försöka något. Jag tycker att det viktigaste jag kan komma med är evangeliet och en attityd av att jag verkligen försöker bry mig om dem som jag möter, vilket inte heller alltid är enkellt, speciellt inte som att jag inte kan thailänska än.

Till att börja med så har vi pratat om att försöka lägga oss på en ekonomisk nivå som lite mer motsvarar thailändarnas än den svenska. Vi bor inte i det finaste huset i byn, inte det sämsta heller. Vi har ingen bil och vi har försökt lägga oss på en mindre ekonomisk konsumtion i månaden. Vi ligger nog högre ändå men något närmare genomsnittsthailändaren ligger vi nog. Och det är inte så lätt som man kan tro! För man har lagt sig vid en vanestandard från Sverige, det märker man.

I Thailand är det så att tjänster är billiga och varor, speciellt utlänska, dyra. För att ta några exempel så var jag och Karin och unnade oss nagelvård för ett tag sedan. Vi fick vård på både händer och fötter, lite fotskrubbning plus att Karin fick naglarna målade. För detta betalade vi 260 Baht tillsammans. Delar man det på två så blir det 130 Baht per person vilket är runt 35 svenska kronor. Senare samma eftermiddag skulle Karin till tandläkaren och passade på att köpa ett paket med två tandborstar och en tandkrämstub i en matvarubutik. För detta betalade hon 142 Bath! Det var alltså dyrare att köpa ett par tandborstar och en tandkrämstub (visserligen XL-tub men ändå) än vad det var att få en behandling av fötter och händer på en salong! Det är Thailand!!

Och det här med att sänka levnadskostnaderna som inte är så lätt så är det det här med maten. Thailändarna, här i vår by i alla fall, äter som bas vanligtvis ris eller nudlar som man sedan kan komplettera med olika maträtter till. Detta äter de 3 gånger per dag. För mig som inte har lust att äta ris och ibland samma maträtt flera gånger per dag vill då ha lite variation genom att äta lite mer "svenskvänlig" frukost tex. Ja då är flingor, Yoghurt och smörgåsar direkt dyra eftersom detta är mat de vanligvis inte äter. Bröd kan man hitta två sorter om man går in i en vanlig matvarubutik: vitt rostbröd och lite grövre rostbröd. Det är allt. Thailändaren äter inte mycket bröd, det märker man.

Så vill jag sänka de ekonomiska utgifterna så får jag kanske börja vänja mig vid tanken på att tugga i mig ris 3 gånger per dag. Vi får väl se. Någon som har ett annat förslag?

I Fredags möttes vi igen hemma hos oss för bön, sång och undervsning. Vi var 6 vuxna. Det kändes som en mycket lyckad kväll och undervisningen om Förbundet med Gud grep tag i dem. Det är kul. Relationen till församlingen i övrigt djupnar tycker jag och det är roligt att gå dit på söndagarna.




Bananer växer på gården




Salomon leker med vatten

2 kommentarer:

  1. Christina Hjorthage13 januari 2011 kl. 12:48

    Hej
    Fick äntligen tillgång till datorn och läser om er tillvaro, så olik vår. Här är ju som vanligt numera- decimetervis med snö, isgator och varierande temperaturer från 2 plus till 10 minus. Jag tycker ert klimat verkar ljuvligt. Ni ser alla så glada och avslappade ut på bilderna. Kanske är det en lugnare vardagslunk hos er, eller är det bara som det ser ut?
    Jag noterade på en bild långt tidigare en kvinna som rör i en gryta- sittandes på huk-det skulle inte jag klara längre.
    Bra att du börjat plugga thailändska. Alltid bra att vara språkkunnig.
    Hoppas nu att resten av tiden fortskrider som planerat. Apropå mat- äter ni ingen fisk-det kan man ju variera en del. F ö har jag inga förslag ang ris/nudel-situationen, mer än att man kan göra stuvning kanske. Nudelstuvning- haha- är det någon som har ett bra recept?
    Må så gott. Krama familjen.
    Ps Jag skrattade glatt när jag såg dig omgiven av tomtar i alla åldrar- du som helst inte vill ha någon alls. Bara att tänka om!!!
    Kram igen. /Christina.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren. Kanske ser vi glada och avslappande ut? Tja, vad brukar man göra inför att någon skall ta kort? Det är härligt väder och vi är priviligerade men vardagen kan vara nog så jobbig ändå att hitta sin plats i detta nya land samt också hitta rollerna som förälder oss emellan, Karin och jag. Vi är ju föräldralediga. Så det är inte bara att njuta, tyvärr inte. Karin blir mest husmor och jag någon slags dålig variant på någon lekfarbror till barnen fast det är ganska jobbigt ibland, och inte alltid så roligt heller skall jag medge. Salomon är inte så lätt på nätterna heller. Även om det är på väg att bli bättre så har han tidigare konstant vaknat kl 5 på morgonen och helt enkelt velat gå upp, vilket vi vägrat. Det är rätt så jobbigt det med. Så jobb har vi! Fisk äter vi faktiskt. Och det där med tomtarna, det tänkte jag faktiskt inte på. Om du kommer ihåg blogginlägget jag hade för ett par veckor sedan så minns du kanske att tomtar inte var det största problemet jag tyckte med julen så jag behöver nog inte tänka om där ;-) Tack än en gång för kommentarerna. Välkommen igen / Daniel

    SvaraRadera