måndag 24 januari 2011

Mitt i förkylningstider

Ariel kan mer thailändska än mig. Det fick jag bekräftat i förra veckan. Det har varit väldiga förkylningstider här hos oss. Alla har mer eller mindre varit insjuknade utom jag. Det har varit ett oändligt snörvlande, snorande och febriga nätter, inte minst hos barnen. Karins mormor och morfar har varit väldigt förkylda och ”däckade”. Man bestämde sig för att skicka in morfar till sjukhuset en dag här förra veckan. Han har varit väldigt nere och har dessutom försvagade lungor och luftrör. Även mormor åkte med in och fick en hälsoundersökning. Det var inget mer allvarligt än just förkylning vilket i och för sig kan kännas nog så jobbigt när man är inne i det. De kom hem lite senare samma dag och morfar hade fått bättre mediciner.

Vi brukar försöka göra så, Karin och jag att vi tar barnen varannan morgon så den andre får sova lite längre. Det brukar vara någonstans runt halv sjutiden på morgonen som den förste i regel går upp. Den här morgonen i förra veckan så var det oerhört mycket hostande, och snörvlande i huset. Rätt som det var så ropade Karins mormor och försökte säga någonting. Eftersom jag inte kan thailändska i den graden så förstod jag ingenting och kunde ingenting göra. Däremot Ariel gick in till Karin och väckte henne och sa: ”Mormor vill ha medicin” vilket var just det hon ropade om. Det hade jag ingen aning om. Sorgligt nog fick Karin inte sova så länge den morgonen utan fick trött gå upp och ge mormor medicin. Det var inget akut nödläge för mormor ifall hon inte fått medicin just då men det gick i alla fall fram vad det var hon ville – genom Ariel. Så där ligger pappa i lä.
En liten kul anekdot bara med tanke på det thailändska språket: förra onsdagen var jag med på bönemötet i församlingen. Vid ett tillfälle gick man laget runt för att delge om man hade något eller några böneämnen. När det var min tur lade jag fram Karins morfar, att han skulle bli frisk samt att de (både morfar och mormor) skulle bli frälsta. Ett par dagar senare fick jag veta att man hade råkat översätta det jag sa fel och trott att jag menade att vi skulle be för att Karins morfar att han skulle sluta röka. Så de bad för det. Grejen är bara den att det bönesvaret kom för mer än 20 år sedan.
För övrigt har jag börjar ett undervisningsämne i två delar på fredarna där vi går igenom Bibeln som bok. Gamla och Nya.
En sista sak för er som inte vet: vi väntar vårt tredje barn. Ankomst beräknat till juli.
Mvh






Jag har köpt nya glasögon som jag hämtade ut igår söndag den 23 januari (Foto Karin Holmgren).






Såklart var barnen nyfikna på den nya "saken" så det blev glasögonprovning. Här är det Salomon (Foto: Karin Holmgren).






Och här är Ariel (Foto:Karin Holmgren).

3 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att ni väntar ett till litet underverk! Stort grattis till hela familjen! Kan knappt förstå att vi aldrig träffat Salomon. Ska bli kul att få träffa er igen, hoppas det blir snart i sommar! Kramar till hela familjen från oss!

    SvaraRadera
  2. Hej Daniel! Kul att läsa din blogg, vi läser ofta! Nu börjar vi räkna ner veckorna tills vi ska resa, ska bli så härligt! Vi har fixat pass o ska fixa vaccinationer denna vecka hoppas jag. Vad stor Salomon har blivit! Hur lång tid tar det att åka tåg t er från bangkok och vad kostar det ungefär? Kram o hälsa familjen Hälsn Ruth m fam

    SvaraRadera
  3. Edsmyrs: tack för erat inlägg. Vi ser fram emot att få träffa er någon gång framöver. Det närmaste blir nog Sverige även om vi är "ganska" nära er redan nu om man säger så :-)

    Olofssons: känner likadant. Det skall bli kul att ni kommer och skönt att få åka iväg till stranden. Vi måste kolla upp det här med tåg eller eventuellt buss/taxi, vilket som blir bäst och billigast. Återkommer
    Mvh

    SvaraRadera