söndag 17 april 2011

Värme och intensivitet

Det är varmt. Dock inte vad det kunde ha varit. Vid den här tiden kan det vara över 40 grader här. Jag har inte varit jätteflitig att kolla på termometern men 33 - 35 grader ligger vi på i alla fall. Och inte nog med att man blir slö av detta och helst vill ligga och bara pusta, man har barn i en av sina mest aktiva åldrar också. De skriker och är missnöjda, drar i olika saker så att man måste vara på alerten nästan jämnt och sölar ner vid bordet. Dessutom ständig trots och allt som tar tredubbel energi att utföra pga av det. Salomon har ju varit i en ålder där han kan gå och gärna utforskar så mycket som möjligt. Han är om någon vecka precis 1,5 år. Men man kan inte släppa honom ur blicken utan måste finnas där. Det tar på krafterna. Ariel är ändå såpass stor att hon kan springa ut på gården själv och leka självständigt. Hon är mycket lättare på det sättet. Men nu har Salomon växt ytterligare lite till och verkar vara lite, lite självständigare än förut. Vi har märkt det under vår resa, speciellt efter sjukhustiden. Han kan faktiskt leka lite mer självständigt nu än förr och det går att, med observation, låta honom få leka lite mer på egen hand. Jo, nu känns det som en liten belöning. Det som är lite tråkigt är att Ariel som jag skrev om tidigare hade slutat med blöja på nätterna. Det höll bara ett tag. Nu sedan ett bra tag tillbaka (har bara inte skrivit om det tidigare) har vi fått ta på henne blöja igen när hon skall sova. Hon verkar inte precis ha någon brådska heller att ändra på detta. Hon föredrar blöja när jag försökt att inte ta på henne. Saker som är lite roligare då, fast jag hoppas ni alla förstår att vi inte förfasar oss över detta ovan. Vi är så glada för våra barn men det kostar kraft att ta hand om dem, och det vet alla föräldrar, speciellt när det inte är i svenskt väder. I fredags körde vi ett möte och det kom folk. Vi var 9 vuxna. Två av dem var faktiskt inte aktivt troende och de hade kommit spontant. Det var roligt. Jag undervisade utifrån överskriften "Du kan höra vad Gud säger" där jag utifrån Joh 10:1-6 visade att vi som troende, fåren till den gode herden har en förmåga att höra herdens (Jesu) röst. Jag undervisade från grunden hur man kan höra Guds röst och tog några vittnesbörd och det verkade som att det landade hos åhörarna. Speciellt när jag tog de personliga vittnesbörden, då var det fler som lyssnade och det är ju så, när vi lägger ut Bibelordet utifrån verkliga händelser då blir det greppbart för människor på ett annat sätt. Nu ligger ännu en ny vecka framför. Det är påskveckan. På fredag är det möte inne i kyrkan så då har vi inget här. På söndag, påskdagen är det jag som skall predika på Gudstjänsten där. Det skall verkligen bli roligt och jag känner mig "taggad" och inspirerad. Samtidigt är det lite spännade att det är första gången där. Så det är det jag kommer att förbereda mig på under den här veckan. Önskar er alla en välsignad vecka. Mvh Holmgrens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar